Dokážete si představit usednout do auta a rozjet se s ním, načež by vozidlo mělo jen jednu jedinou rychlost, řekněme do 25 km za hodinu? Plížilo by se po silnici jako rychlejší slimák a do cíle byste vždy dorazili se značným zpožděním. Automobily by přestaly mít praktický význam, protože mnohdy rychlejší by bylo jezdit na kole. To, že si můžeme dovolit ujíždět po dálnici maximální povolenou rychlostí přes sto kilometrů za hodinu (a teoreticky i mnohem rychleji) lze pouze a jen zásluhou ozubených kol v převodové skříni. Kdyby auta neměla převodovku, současný svět by vypadal úplně jinak.

kabina vozu

Napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, z čeho se vlastně ozubená kola vyrábí? Tedy konkrétně z jakého typu oceli? Strojírenská výroba je v tomto směru zcela závislá na hutní výrobě a čerpá odtud dodávané hutní polotovary. Jestliže chceme zhotovit ozubená kola pro velmi namáhané strojní součásti, tedy například právě pro převodové skříně, budeme potřebovat materiál označený jako 15nicr13, tedy ocel třídy 16 – 16 420. Jde o ušlechtilý nízkouhíkový legovaný materiál křemíkem, manganem, chromem, niklem, (sírou a fosforem), který se vyznačuje extrémní pevností, tvrdostí a odolností vůči korozi.

modré auto

Právě takováto ocel je ideální pro velmi namáhané součásti, kam kromě ozubených kol patří i vačkové hřídele nebo valivá ložiska v automobilech, stavebních strojích či strojírenských obráběcích strojích.Tento typ oceli je také častým výrobním materiálem v leteckém průmyslu, tamní produkce vyžaduje speciální nároky na bezpečnost a tam si nelze dovolit žádné přehmaty způsobené vadou materiálu nebo nekvalitním hutním produktem. Na letecký a kosmický průmysl se vztahují přísnější normy, než pro kterákoli jiná odvětví a právě tam je nutné vyloučit co nejvíce negativních jevů, aby tento způsob dopravy byl co nejbezpečnější.