Pokud jste někdy rozebrali obyčejnou propisku, vypadla na vás pružinka. Malá, spirálovitě zatočená součástka, která ve vypsané propisce často skončí jako hračka v rukou dětí, kteří se budou snažit ji natáhnout nebo nějak jinak zničit. Napadlo vás ale někdy, z čeho je tato drobnost vyrobená? Spirálové pružiny mohou být tažné nebo tlačné, což je určeno jejich výchozí polohou, jestli se dá nezatížená pružina stlačit nebo natáhnout. Pružiny se vyrábí z pružinové oceli, to dává smysl, jenže pružiny, to nejsou jen ty spirálovité, které známe z propisky to mohou být také listové pružiny, které najdeme u automobilů nebo vlaků, které mají za úkol tlumit nárazy, ale hlavně, tyto pružiny musí odolávat také velmi rozdílným teplotám, protože jak auta tak vlaky se mohou pohybovat v prostředí, kde bude v zimě mínus 20°C a v létě přes 30°C a to musí pružinová ocel zvládnout.

pružinová ocel plochá

A víte, že ani ty spirálovitě stočené pružinky nemusí mít kruhový průřez? Jsou pružiny, které jsou se čtvercovým nebo obdélníkovým průřezem, laicky řečeno nejsou stočené z kulatiny ale z ploché tyče a tím se pružině dodá mnohem větší pevnostní odolnost.

pružinová ocel plochá

Pružinová ocel plochá je velmi specifický materiál, protože vlastnosti oceli musí dovolit její vytvarování do tvaru pružiny, takže ocel musí být tvárná, ale zároveň musí být ocel pevná, aby stočená pružina mohla plnit svou funkci, pro kterou je navržená. Určitě si nikdo nepřeje, aby se pružina několikrát stlačila a praskla. Máte propisku, které už je vypsaná a tak ji můžete rozebrat? Zkuste si pohrát s pružinkou a budete překvapeni, jakou sílu budete muset vyvinout, abyste ji ze stočeného stavu natáhli. To je jen proto, že je vyrobená z pružinové oceli, která má vysokou pevnost i pružnost. A co teprve pružina, kterou máte v tlumičích v autě. Musí vydržet vysoké zatížení i teplotní výkyvy.